Tuesday 16 August 2011

keluhan si pasu..

Sebuah pasu berharga sdg menunggu masa utk dilelong.Harganya dianggarkan mencecah puluhan ribu.Kagum dgn pencapaian tersebut.sebuah seterika antik yg juga dilelong bertemu pasu tersebut & mereka berbual2.




seterika antik : Assalamualaikum
pasu : Waalaikumussalam.oh,seterika antik!apa khabar?
seterika antik : Alhamdulillah aku sihat walaupun sdg meniti usia emas.Aku kagum dgn kamu.Kamu bakal mendapat perhatian luar biasa hari ni.Aku terdengar org berbual2 mengatakan bahawa kamu bakal menjadi rebutan org berada.
pasu : Ya?Semua ini bukan mudah dicapai.bermacam2 cabaran yg aku terpaksa tempuhi.
seterika antik  : Emm..kedengarannya seolah2 kamu tlh menempuhi masa silam yg cukup perit.
pasu : Betul tu..

(pasu termenung seketika sebelum mula menceritakan kisah silamnya)

1)tanah liat dicampur dgn air dan kemudian diuli2.Aku berasa x selesa dilenyek2 dgn kasar oleh si pembuat pasu

2)kemudian aku diletakkan diatas sebuah tapak yg sentiasa berpusing utk dibentuk.Waktu itu aku rasa pening.

3)Selesai dibentuk,aku dijemur di bwh terik matahari.Aku x mmpu lakukan apa2 dan hanya mampu bersabar & berdiam diri.

4)Selepas itu aku dibakar dgn suhu yg sgt panas.

5)Aku sangkakan penderitaan aku tlh berakhir.Rupa2nya x.Ada pula tukang ukir menoreh badanku dgn pisau tajam.

6)Bagi sentuhan terakhir,seorang pelukis melukis motif yg cukup indah di atas badanku.Aku selesa diperlakukan dgn lembut oleh pelukis tersebut walaupon terasa sedikit geli.


seterika antik : la hawla wala quwwata illa billah.Kamu mmg tabah menghadapi semua itu.Kemudian apa terjadi?
pasu : Kemudian,aku diperagakan di sebuah kedai,aku terpandang diriku sendiri melalui sebuah cermin.Detik itu,baru aku tahubahawa aku sebuah pasu yg cukup indah.Kalau bukan kerana semua proses yg menuntut aku bersabar,aku pasti x mempunyai nilai seperti hari ini.Aku mungkin hnya akn menjadi pasu x bernilai,tersadai di satu sudut rumah & berlumut.
seterika antik : Subhanallah.ALLAH menguji kita,tetapi kemudian Dia menghujani rahmat disebalik setiap ujian tersebut.
pasu : Betul tu.ALLAH x pernah & x kn sekali2 menzalimi hamba-NYA.Aku redha dan bersabar sedikit,hasilnya kini aku dipamerkan megah dalam sebuah kedai dan mempunyai harga yg mencecah puluhan ribu.

kesimpulan : ALLAH berfirman dlm surah al-insyirah ayat 5&6 yg bermaksud : "Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan
Mana mungkin kejayaan dtg bergolek tanpa menuntut usaha dan sabar?

sumber:majalah GenQ dan kesimpulan idea niera :)

9 000 Budak Comel:

adlina adlina said...

entri yg beri makna yang mendalam. ada mesej yg mudah difahami..tengs adik

S.A.I.N.A S.A.I.N.A said...

ade hikmah disebalik semua kejadian =)

aisyah humaira' aisyah humaira' said...

@adlina

sama2 kak,,sharing is caring :)

aisyah humaira' aisyah humaira' said...

@Nur Saina (AntooUngu)

ye betul !

isma isma said...

nice.....

aisyah humaira' aisyah humaira' said...

@isma

tenQ sis :)

nadia fatihah nadia fatihah said...

yeah! everything happens for reasons rite? kita sebagai umat kenalah bersabar. Insyaallah pelangi milik kita :)

Ana Amalina Ana Amalina said...

nice entry..seronok pulak baca.. =D

aisyah humaira' aisyah humaira' said...

@c i k a n a

yeke?wah ! x sia2 kongsi dgn blog cter ni :)