Tuesday 23 August 2011

kesalahan dalam bertaubat..




mahu bertaubat tetapi MENUNDA TAUBAT
seharusnya x dilewatkan bertaubat kpd ALLAH kerana itu merupakan kewajipan setiap muslim yg berdosa.Ini bertujuan supaya ia tidak menjadi "pembungkus" hati sehingga dosa sukar dihapus.



lalai dan terlupa UTK BERTAUBAT
ramai antara kita x pernah terlintas sama sekali telah berdosa kpd ALLAH,lantas lalai utk bertaubat kpd ALLAH.

enggan bertaubat kerana KHUATIR AKN MELAKUKANNYA LAGI
seseorang tlh berbuat dosa kpd ALLAH & kemudian ingin bertaubat,malangnya x meneruskannya kerana khuatir akan melakukan dosa itu semula.persoalannya,adakah kita pasti akan mati dalam keadaan kita sempat bertaubat?




malu HENDAK BERTAUBAT
Antara ujian bg org yg ingin bertaubat ialah pandangan & celaan daripada mereka yg x memahami islam.jika benar2 kita jujur dgn tindakan serta berbekalkan sifat sabar,lama kelamaan kita akan mudah menghadapi semua ujian tersebut.



berani buat maksiat lagi KERANA RAHMAT ALLAH LUAS
Rahmat & kasih sayang ALLAH bersama dgn org yg baik,bkn dgn mereka yg lalai dan suka melakukan kemaksiatan kpd ALLAH




tertipu DGN AHLI MAKSIAT
jgnlah berasa hairan melihat mereka yg terus-menerus malakukan maksiat tanpa ada balasan drpd ALLAH,bahkan mereka diberi nikmat didunia.mereka memiliki kesemua itu sebagai pemilikan sementara sebelum mereka diazab pada hari akhirat nanti.



berputus asa DRPD RAHMAT ALLAH
ada pelaku maksiat yg bertaubat dan kemudian kembali melakukan dosa dan bertaubat semula berulang kali.Akhirnya membawa kepada berputus asa drpd rahmat ALLAH kerana merasakan dirinya ditakdirkan begitu.sikap berputus asa drpd rahmat ALLAH seharusnya dielakkan,malahan terus berusaha kerana inilah sikap seorang muslim.

sumber:majalah solusi isu 35