Saturday 31 March 2012

jom jelajah ke gua tempurung!

seharian perjalanan kami ke gua tempurung yang sangat menghiburkan ! :)
gua tempurung?kat mana?

Gua Tempurung is a cave in Gopeng, Perak, Malaysia. It is popular among spelunkers, or caving enthusiasts. More than 3 km long, it is one of the longest caves in Peninsula Malaysia. Part of it has been developed as a show cave with electric lighting and walkways and there are a range of tours of different lengths and difficulty. A fine river cave, the river passage runs about 1.6 km through the hill. There are three very large chambers and some spectacular stalactites and stalagmites.
(copy paste dari wikipedia)

semalam bersamaan 31 mac 2012 niera telah mengikuti program dibawah kolej kediaman 1,universiti sains islam malaysia.
program 'jom jelajah gua tempurung'
sebelum bertolak dari USIM,kami bersarapan bersama kemudian dalam jam 8.30pagi kami mula bertolak ke destinasi kami iaitu gopeng,perak seramai 80 orang.
perjalanan mengambil masa lebih kurang hampir 4 jam.
kami selamat tiba di gua tempurung pada jam 12 tengahari dan terus melangkah masuk ke dalam gua diketuai renjer yang ditugaskan membawa kami menjelajah ke gua tersebut..
bermulalah jelajah kami dengan menaiki tangga yang beribu juga kiraannya sambil menghayati apa yang menarik di dalam gua tersebut.banyak keunikan dalam gua rupa-rupanya yang kita boleh tengok..seperti batu-batu kristal dan juga bentuk-bentuk seperti seseorang tengah baring.
dah penat mendaki,kami terpaksa menggelongsor kan diri untuk turun ke bawah,masa itu bermulalah macam wajah yang kita boleh lihat..ada yang muka takut-takut (niera la tu) dan tak kurang jugak yang buat muka tenang..
selesai menggelongsor kan diri utk turun ke bawah,kami mula meredah sungai yang ada di bahagian bawah dan subhanallah,air nya bersih dan sejuk..terasa ingin tidur disitu dan tak nak balik USIM dah..hi3..
kami dapat merasa air mineral yang turun dari dinding2 atau batu2 gua :)
sebenar-benar air mineral.
kami belajar untuk saling bantu-membantu,kerjasama dan sabar.
hasilnya,kami sama-sama gembira dan dapat merasakan nikmat kehidupan gua :)
kami pulang semula ke USIM dan tiba di USIM pada jam 10 malam.
tidak dinafikan sangat penat tetapi pengalaman ini sangat menyeronokkan !

pintu masuk gua tempurung

niera di depan pintu masuk gua tempurung.
time ni dah nak balik :)

sudut pandang gua tempurung

sedikit maklumat mengenai gua tempurung yang niera sendiri x sempat nak baca..heee~

tapak perkhemahan
gua tempurung juga sesuai utk ber'camping' :)


jom jelajah gua tempurung!




notakaki:
kita nak kemana sekali pun,pergilah..
tapi jaga hubungan kita dengan ALLAH 
dan hubungan kita sesama manusia :)


0 000 Budak Comel: